IHMISPAPERINUKKE
26.10.2024 klo 19
OHJELMA
Ensimmäinen puolisko
Schubert: Heidenröslein, op. 3
Nadia Boulanger: J’ai frappé
Ivor Gurney: Sleep, Five Elizabethan Songs
Gabriel Fauré: Spleen, Op. 51
Toivo Kuula: Sinipiika, Op. 23
Hugo Wolf: Wie viele Zeit verlor ich, dich zu lieben (Italienischer Liederbuch) Richard Strauss: Geduld, op. 10
Libby Larsen: Katherine of Aragon (Try Me, Good King)
Robert Schumann: An die Königin Elisabeth & Abschied von der Welt, op. 135 Richard Wagner: Im Treibhaus, Wesendonck WWV 91
Esiintyjät
Sam Taskinen, bassobaritoni
Elenora Pertz, piano
Toinen puolisko
Hildegard von Bingen: Ave Generosa: feminiinin voiman ylistys
Rebecca Clarke: Morpheus
Sofia Gubaidulina: Ilon ja Surun Puutarha
Hilda Kunnola: Lähteeseen unohtunut laulu
Esiintyjät
Aapo Järvinen, huilu
Vuokko Lahtinen, alttoviulu
Hilda Kunnola, harppu
Ensimmäisen puoliskon esittely
Ihmispaperinukke on musiikillinen tutkielma siitä, miten klassisen musiikin piirissä on käsitelty tilanteita, joissa ihmisellä ei syystä tai toisesta ole sananvaltaa omaan tilanteeseensa. Samalla näyttämöllisesti fokuksessa on aiheen naisnäkökulma; emme edelleenkään ole pisteessä, jossa naisilla olisi täysi valta omiin vartaloihinsa. Tätä fyysisesti symboloi konsertin osallistava osuus: laulaja on ikäänkuin paperinukke, jota yleisö saa pukea halunsa mukaan pitkin konserttia. Tavoitteena on herätellä yleisössä kysymyksiä vallasta asettamalla koko yleisön erittäin konkreettiseen valta-asemaan suhteessa esiintyjiin.
Musiikillisesti konsertissa kuullaan niin liedmusiikin suurimpia hittejä kuin harvinaisempiakin helmiä 1800-luvulta 2000-luvulle. Kaikkia tekstejä yhdistää teemana ihmisen ulkopuolisista voimista johtuva kyvyttömyys tehdä tilanteelleen mitään. Meille muusikkoina on ollut äärettömän kiinnostavaa, kuinka erilaisia sävelmaailmoja on luotu tekstien samankaltaisuudesta huolimatta. Samalla tekstin kertojina on aivan kaikkea kuninkaallisista juuriltaan revittyihin huonekasveihin.
Toisen puoliskon esittely
Huilu-altto-harpputrio esittelee legendaaristen naisten kädenjälkeä keskiajasta nykypäivään. Tieteilijä, kirjailija, säveltäjä ja ympäristönsuojelija Hildegard von Bingeniläinen kohtaa harpisti Hilda Kunnolan, jonka suonissa virtaa paitsi säveltäjän, myös lappilaisen shamaanin veri. Sävellyksessään "lähteeseen unohtunut laulu" hän ammentaa inspiraatiota ajatuksesta näkymättömän kanssa käydystä keskusteluista, luoden äänimaailman, joka voi kuljettaa kuulijan syvälle ihmismielen kerroksiin.
Ikoninen Sofia Gubaidulina syntyi Tatarstanissa 1931, oli suosittu Moskovan underground-piireissä, muutti sittemmin Hampuriin ja perusti kansanmusiikkiyhtyeen. Hänen teoksensa Ilon ja Surun Puutarha, sisältää geometrisiä uskonsymboleja, sekä kysymyksen siitä, milloin tämä kaikki todella päättyy? 1900-luvun alun Lontoon alttoviuluvirtuoosi, sekä ensimmäinen naispuolinen orkesterimuusikko Rebecca Clarke muutti sittemmin Yhdysvaltoihin ja sävelsi salanimellä. Hänen teoksensa Morpheus loihtii esiin voittamattoman unen jumalattaren.
TAITEILIJAESITTELYT
Sam Taskinen
Sam Taskinen on Lappeenrannasta monen mutkan kautta Metziin, Ranskaan ponnistanut bassobaritoni. Tällä hetkellä Sam laulaa pysyvällä kiinnityksellä kuorossa Metzin oopperatalossa samalla soolouraansa valikoivammin jatkaen. Tulevina kausina Sam nähdään mm. Orestin roolissa Straussin Elektrassa, sekä useamman oopperan kantaesityksissä suurissa rooleissa. Lisäksi kuoroura mahdollistaa resitaaliuraan keskittymistä aiempaa enemmän.
Vuosien varrella Sam on ollut kiinnitettynä Komische Oper Berliniin, Kasselin Valtionteatteriin sekä Theater St Galleniin, ja vieraillut ympäri maailmaa mm. Japanin kiertueella, New Yorkin Lincoln Centerissä, Edinburgh Festivalilla sekä Theater Erfurtissa. Merkittävimpinä rooleina mainittakoon Wotan (Ringin konserttiversio), Fasolt (Reininkulta), Kaspar (Der Freischütz), Fra Melitone (Kohtalon voima), Achilla (Giulio Cesare) sekä La bohèmen Colline.
Oopperaurn lisäksi Sam on ollut kysytty esiintyjä kamarimusiikin, oratorioiden ja liedkonserttien parissa.
Eleonora Peretz
Italialais-amerikkalainen pianisti Elenora Pertz, jota on kuvailtu "äärettömän hienovaraiseksi pianistiksi", on yksi sukupolvensa uranuurtajista kamarimusiikkipianismin alalla.
Innokkaana resitaalitaiteilijana hän on esiintynyt muun muassa Berliinin filharmoniassa, Wigmore Hallissa, Schubertiade Schwarzenbergissä ja Deutsche Oper Berlinissä,
Musée d'Orsayssa, Eppan Song Summerissa ja Oxfordin laulujuhlilla.
ja Oxfordin laulufestivaaleilla. Hän on voittanut lukuisia laulukilpailuja ja levyttänyt lauluja ja kamarimusiikki-cd:tä Hännsler Classicsille ja BRecordsille. Talvella 2025 hän äänittää debyyttisooloalbuminsa TERRA Dolomiittien vuoristossa.
Hän tuntee olonsa kotoisaksi myös oopperapianistina: hän on esiintynyt vierailevana muusikkona mm. kaikissa kolmessa Berliinin oopperatalossa ja avustanut huippukapellimestareita kuten Sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen, Sir Donald Runnicles ja Thomas Guggeis. Vuonna 2025 hän toimii musiikillisena johtajana Mussorgskin Hovanštšinan ensi-illassa Salzburgin pääsiäisfestivaaleilla.
Intohimoisena pedagogina Elenora on opettanut Berliinin taideyliopiston lauluosastolla vuodesta 2021 ja perustanut oman kurssinsa "The Artistic Path for Singers". Talvilukukaudesta 2023-24 alkaen hän johtaa Lied-luokkaa Bremenin korkeakoulussa (Hochschule für Künste Bremen).
Hän on opiskellut Vanderbiltin yliopistossa, Wienin kaupungin musiikki- ja taidealan yksityisessä yliopistossa ja Berliinin Hanns Eislerin musiikkikoulussa.
Hän on perustanut ”Lied the Way”n, jonka tarkoituksena on tukea naisliedpianisteja ja kehittää uusia uramahdollisuuksia heille.
Vuokko Lahtinen
Vuokko Lahtinen on kapellimestari ja alttoviulisti, joka on kiinnostunut musiikin mahdollisuuksista yhteiskunnallisena vaikuttajana. Hänelle taiteen yhdenvertainen saavutettavuus on tärkeä kysymys, jota hän on edistänyt konsertttitoiminnalla yhteistyössä ukrainalaisen lastenteatteri Kalamburin, Punaisen Ristin ja Helsinki Mission kanssa. Tällä hetkellä Vuokko opiskelee Sakari Oramon johdolla Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla. Aiemmin hän on opiskellut myös Pariisissa ja Berliinissä.
Aapo Järvinen
Aapo Järvinen on suomalainen huilisti. Hänen musiikillinen ja sitä mukaileva elämänpolkunsa on kulkenut Ala-Keiteleen musiikkiopistosta Helsingin ja Berliinin yliopistoelämän sykkeeseen, yritysten ja erehdysten kautta orkesterien sydämeen soolohuilujakkaralle, solistiksi, kamarimuusikoksi ja festivaalijohtajaksi.
Mieleenpainuvimpia kokemuksia elämässä ja muusikoksi kasvamisessa ovat kuitenkin olleet kohtaamiset ja työskentely kollegoiden ja ystävien kanssa.
Muusikon työn ohella Järvinen harrastaa lenkkeilyä, olohuoneessa jumppaamista sekä luonnossa liikkumista yhdessä Toivo-koiransa kanssa.
Hilda Kunnola
Kuusistosta lähtöisin oleva Hilda Kunnola on suomalainen harpisti. Hän viimeistelee maisterin opintojaan Sibelius-Akatemiassa Stefania Sagliettin oppilaana.
Hilda toimii aktiivisesti kamarimuusikkona tehden yhteistyötä eri muusikoiden ja kokoonpanojen kanssa. Näistä mainittakoon esimerkiksi Michael Baranin Nuoret Idealistit näytelmä, Luosto Soi! -festivaali, Toivakan kamarimusiikkifestivaali, sekä Kamarikesä-festivaali.
Orkesterimuusikkona Kunnola on keikkaillut muun muassa Helsingin Radion Sinfoniaorkesterin, Tapiola Sinfoniettan, Tampere Filharmonian, Sinfonia Lahden, sekä sijaisena Turun Filharmonisen orkesterin riveissä.
Klassisen harpun lisäksi hän työskentelee uuden musiikin parissa, sekä soittelee vipuharppua.